Sunday, February 1, 2009

Hari ini di Chemistry Lab

First day of school lepas 1 minggu cuti CNY. Malas nya rasa nak ngadap buku2 teks yang agak banyak dan agak berat. Bagi aku, ini perkara yang biasa t'jadi lepas cuti, betul?

Anyway, since hari ni first day, memang ada sikit havoc la plus with keputusan untuk pergi SPB and MRSM dah keluar, memang bising pagi2 tu. So, macam biasa, pagi2 ada perhimpunan. Pengetua memperkenalkan seorang guru baru yang datang dari America. Orangnya asal Pakistan tapi tinggal lama kat America. Cikgu ETA (english teaching assitance), cakap laju gila. Nasib baik le dapat tangkap.

Perhimpunan habis agak awal sebab budak2 form 3 and 5 ade exam TOV (gud luck!). First subject, English. Ada yang nak sangat cikgu ETA tu ngajar, tapi dapat jugak ke Sir Raja. Lepas tu subjek Akaun. Best jugak akaun walaupun cikgu yang ngajar tu boleh di kategori sebagai cikgu garang SMKRP. Tapi masa dalam kelas, cikgu ni macam 180 degree change. Macam orang lain pulak.

BTW, the tajuk is focusing on what happened at the Chemistry Lab, lepas subject akaun and rehat. Hari ni kena buat experiment untuk peka pasal heating/cooling naphathalene (betul ke eja?) atau name senang, ubat lipas/ubat gegat. 1st experiment dalam year 2009 sebagai student form 4. Masa mulakan experiment memang tak ada ape2 la. Everything went normal as usual. Tapi lepas ubat gegat tu mula cair, memang kecoh sikit sebab bau nya agak tidak menyenangkan. Try control, buat muka tak kesah je.

Anyway, ntah macam mana, tengah2 busy dengan ubat gegat, bunsen burner, thermometer, tetiba pengetua datang with some nazirs (aku sebut nazis, jgn tanya knapa). Masa tengah2 kecoh tu la, nazirs tu datang. And masa tu la sesuatu yang memang tak sangka berlaku. Ada orang muntah betul2 depan pintu masuk makmal chemistry. Terpaksa la pengetua and nazirs tu masuk ikot pintu belakang. Aku memula tak perasaan jugak tapi lepas pengetua tetiba datang kat cikgu Siti Norashikin (masa tu tengah explain pasal menda tu kat group aku), cakap ada budak muntah kat depan pintu, aku pun tengok la. Ada benda berwarna pink. Macam solid tapi lembik.

Muntah tak kan la warna pink. Ingatkan barang ape ke so aku pun pay attention balik kat experiment. Pastu teacher Shikin datang balik.

"Sape muntah, teacher?" aku tanya.
"Tuuu... Am---- Ch- Z-L" jawab teacher.
"oooo000o... Kenape bleh muntah?"
"Tak tahan bau ubat ni kot? Ni masih muda, tak pregnant agi dah muntah bau menda ni. Nanti kalau dah pregnant..." jawab teacher.
Aku gelak dengar komen teacher. Macam kelakar lak. Rasanya, baru je abis PMR takkan la nak kawen dah kot?

Then, lepas abis experiment, baru lah aku tanya kawan dia.
"Camne dia bleh muntah?"
"Ntah. Dia cakap nak gi toilet. Aku pun cakap jap. Masa pusing balik, tengok dah muntah pun kat situ. Aku bitaw Hawa. Hawa cakap dadih, dadih!"

O0o. Baru aku perasan. Rupenya benda warna pink tu muntah keluar dadih rupanya. Kesian yang muntah tu, tapi bagus gak sebab muntah masa pengetua ada.

Kesian yang muntah tu. Tapi, hari di chemistry lab menjadi agak happening dengan berlakunya muntah, experiment etc semua. Agak kecoh dalam lab walaupun sepatutnya tak boleh buat bising :D .

Till next entry~

1 comment:

Orz said...

kfhadskfhak da besar pun muntah lagi

dadih tuh ape?